Żelazo hemowe i niehemowe – na czym polega różnica?

Żelazo hemowe i niehemowe – na czym liczy różnica?

Prasóweczki

Żelazo hemowe i niehemowe – na czym polega różnica? Żelazo jest faktem, który w organizmie odpowiada za procesy krwiotwórcze i transport czerwonych krwinek, wspiera także układ nerwowy. Pamiętamy o jego podaż w zbilansowanej diecie, nie zastanawiamy się jednak nad rodzajem żelaza, które jemy. Ujawnia się, że żelazo hemowe i niehemowe, czyli odmiany tego pierwiastka, różnią się między sobą, a brak równowagi między nimi umie sprawić do niedoborów. Gdy je poznać i czy któryś z tych fasonów jest „ważniejszy”?

Żelazo hemowe i niehemowe – na czym polega różnica?

Przeświadczenie o tym, że aby pokryć dzienne zapotrzebowanie organizmu na ten temat, należy spożywać produkty zawierające dużą miarę żelaza, jest błędne. Jego wchłanialność jest bowiem zróżnicowana i zależy od rodzaju żelaza, z jakim jesteśmy do wykonywania. Aby zadbać o dobry etap tej podstawy we krwi, należy nie tylko idealnie komponować posiłki, ale również badać w nich produkty zwiększające przyswajalność żelaza. Należą do nich czerwona papryka, natka pietruszki oraz kiszonki, czyli bogate źródła witaminy C, jaką można i korzystać w sytuacji odpowiednich suplementów diety.

Poznaj różnicę między żelazem hemowym a niehemowym i sprawdź, w jaki środek uniknąć niedoborów, które w konsekwencji doprowadzają do szkodliwej dla zdrowia niedokrwistości.

Żelazo hemowe

Jak najprościej odróżnić produkty bogate w żelazo hemowe od źródeł żelaza niehemowego? Rozwiązanie leży w słowie „hema”, czyli „krew”. Żelazo hemowe możemy wyniknąć w mięsie również pozostałych pokarmach pochodzenia zwierzęcego, w współczesnym w morzu mięsie czy produktach morza. Warto jednak pamiętać, że mięso wołowe może powodować blisko 45% żelaza hemowego, jednakże jego brana ilość dzieli się blisko o połowę. Organizm wykorzystuje efektywnie ok. 20-25% żelaza z tego źródła.

Żelazo hemowe jest wchłaniane daleko niż niehemowe, dlatego gdyby nie spożywasz produktów odzwierzęcych, sięgnij po suplementy diety z żelazem, najlepiej w otoczeniu witaminy C i kwasu foliowego.

Żelazo niehemowe

Niehemowe, czyli „bez krwi”, to żelazo pochodzące ze źródeł roślinnych. Produkty zawierające dużo żelaza niehemowego to m.in. każdego rodzaju strączki, takie jak fasola czy soczewica, a ponadto buraki, szpinak czy orzechy i ziarna: migdały, orzechy laskowe, quinoa, amarantus. Źródłem żelaza tego wzorca są także zioła, w niniejszym bazylia, tymianek, oregano, anyż czy kurkuma.

Należy być na wycieczce, że przyswajalność żelaza z owoców roślinnych jest lekka (1-5%). Aby zwiększyć okazję na skuteczniejsze wchłanianie, warto ograniczyć spożycie kawy i herbaty, a ponadto sięgać po produkty o małym pH (fermentowane i kiszone).

zobacz również Żelazo hemowe i niehemowe – na czym polega różnica?

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o