Oczytani dość dobrze wiedzą o tym, że przepustnice pneumatyczne to te uchylne okrągłe klapy znane choćby z silników spalinowych, choć w ich przypadku mają ona napęd ręczny lub nożny, czyli to osoba obsługująca silnik spalinowy reguluje ich nachylenie. Prawda tkwi tej i w tym, że regulują one dopływa powietrza do silnika spalinowego. Przepustnice pneumatyczne spotyka się także w instalacjach wodnych zaliczanych do niezwykle rozbudowanych.
Spis Treści
Kilka istotnych prawd
Mowa tu dokładnie o tym, że zastosowanie tego typu przepustnic w obiektach przemysłowych zaskakująco wiele ułatwia, jeśli chodzi o całokształt zagadnień powiązanych z dystrybucją wody po obiekcie przemysłowym. Rzecz jasna można i ręcznie regulować dopływ wody do każdej z sekcji fabryki, ale wtedy ktoś musiałby chodzić ze sporym kluczem i regulować przepływ wody na masywnych zaworach. Jeśli zaś takowych jest sporo i znajdują się w różnych rejonach obiektu przemysłowego, to takie chodzenie po to, by nieco zakręcić jeden jest pracochłonne i co równie ważne nie da się tego wykonać szybko. Taka obsługa jest o wiele prostszą, jeśli wszystkim steruje się z pomieszczenia nazywanego sterownią, dzięki której jedna osoba w kilkanaście sekund może wyregulować nawet kilkadziesiąt pneumatycznych przepustnic.
Produkcja
Nie da się też ukryć tego, że przepustnice pneumatyczne są raczej wytwarzane w dość zawiły sposób, bo w przypadku instalacji wodnych muszą być one szczelnymi i co równie ciekawe regulowanie przepływu wody, czy też jakiejś innej cieczy musi być rzecz jasna precyzyjne i to nawet bardzo. Można rzecz jasna stworzyć rozwiązanie mechaniczne, które steruje tym jak dana przepustnica jest otwarta, ale dziś znacznie częściej używa się oprogramowania sterującego przepustnicami z centrali. Właśnie ta opcja jest wygodniejszą w sporych obiektach przemysłowych, bo ręczne ustawianie staje się koniecznością dopiero wtedy gdy ta cała skomplikowana elektronika zawodzi. Rzecz jasna nie dzieje się to zbyt często, bo producenci dbają o to by ich wyroby działały bezproblemowo przez wiele lat. Nie ma w tym nic nadzwyczajnego, bo trzeba zadbać o to, by awaria nie pojawiła się zbyt wcześnie.
Testy powiązane z jakością
Przepustnice pneumatyczne trzeba testować pod koniec produkcji, czyli trzeba sprawdzić dokładnie jakie ciśnienie mogą one wytrzymać bez większego problemu. Liczy się też i to, że ten cały mechanizm otwierania lub uchylania musi działać wzorowo, a jest to powiązane z tym, że takie badanie to rzecz jasna działanie ciśnieniem na obrotową klapę przepustnicy. Raz na jakiś czas jeden egzemplarz nawet się niszczy w tym badaniu, bo tak rzecz jasna trzeba, po to by się przekonać o tym, czy dana partia przepustnic pneumatycznych nie posiada jakichś ukrytych wad. Właśnie dlatego te przepustnice mają swoją cenę, czyli są o wiele droższymi od zaworów stosowanych w domach rodzinnych, bo te zawory radzą sobie z niższym ciśnieniem i co jakiś czas się je wymienia. Z przepustnicami pneumatycznymi jest inaczej, bo one muszą funkcjonować bezproblemowo w zakładzie pracy i to nawet przez ponad dekadę.